דיאפרגמה – מתאימה לך?

דיאפרגמה הינה אמצעי מניעה ממשפחת החוצצים (ביניהם ניתן למנות גם את הקונדום נשי/גברי, כובעון צווארי וספוגית)המשלב שימוש בקוטל זרע.

הדיאפרגמה היא כיפת גומי עגלגלה העשויה סיליקון או לטקס שבשוליה קפיץ מתכת עגול.

האישה מחדירה את הדיאפרגמה לנרתיק לפני המגע המיני או כמה שעות לפניו ומטרתה לחסום את הגישה לצוואר הרחם כך שלזרע הנשפך בנרתיק ובסמוך לצוואר-אין גישה לצוואר הרחם. כמו כן, השימוש בקוטל זרע מנטרל אף הוא את יכולת הזרע לנוע לעבר צוואר הרחם.

מהם יתרונות השימוש בדיאפרגמה?

דיאפרגמה הינה אמצעי מניעה בעל השפעה מקומית, ללא הורמונים או אביזרים קבועים בתוך גוף האישה.

הדיאפרגמה היא אמצעי מניעה רב פעמי שיכול לשמש את האישה במשך שנים.

השימוש בדיאפרגמה נמצא בשליטתה של האישה ובכך תורם לעצמאותה (בשימוש אינה תלויה ברופא או בשיתוף פעולה מצד בן הזוג).

הדיאפרגמה אינה פוגעת בחשק המיני.

מהם חסרונות הדיאפרגמה?

יש נשים המדווחות על פגיעה בהנאה עקב כיסוי נקודת ה-G בעת החדירה.

ישנם מקרים בהם הגבר מדווח על אי נוחות והרגשה של הדיאפרגמה בזמן מגע המיני (נדיר).

אינה מגנה מפני מחלות וזיהומים המועברים במגע מיני.

דיאפרגמה אינה מתאימה למי שרגישה ואלרגית ללטקס, סיליקון או קוטל זרע.

בנשים המשתמשות בדיאפרגמה ידוע על שכיחות מעט גבוה יותר בזיהומים בדרכי השתן כנראה בגלל האופן שבו ממוקמת הדיאפרגמה בנרתיק ולחץ המופעל על דרכי השתן. מסיבה זו הדיאפרגמה אינה מומלצת לשימוש בנשים עם זיהומים חוזרים בדרכי השתן.

הדיאפרגמה לא מתאימה לשימוש בנשים עם צניחת רחם, צניחת שלפוחית שתן, צניחת הקיר האחורי של הנרתיק וקירות נרתיק רפויים, מנח רחם אחורי.

לא ניתן להתאים דיאפרגמה לנשים עם מבנה אנטומי כמו מחיצה בנרתיק.

יש נשים המתקשות בהחדרת הדיאפרגמה נגעלות ונרתעות מנגיעה בנרתיק ובנוזלי הגוף או שמתקשות פיזית בתהליך ההחדרה למרות שקיבלו הדרכה מתאימה- גם להן הדיאפרגמה אינה מתאימה.

השימוש בדיאפרגמה

על פי הוראות היצרן יש להשתמש בדיאפרגמה  בשילוב עם קוטל זרע כך שבמקביל לחציצה הפיזית יש גם אפקט כימי על הזרע עצמו (נרחיב בהמשך על קוטלי זרע שונים).

כמו כן ממליץ היצרן כי תהליך המדידה של הדיאפרגמה יכלול פגישת התאמה ראשונית שאת מהלכה אפרט בהמשך ופגישת ביקורת נוספת שאליה מגיעה האישה כאשר הדיאפרגמה כבר נמצאת בנרתיק על מנת לוודא כי המידה שנקבעה היא זו המתאימה ביותר. להבדיל אך בדומה להתאמת גשר או שיניים תותבות נדרשת ביקורת לבדיקת התאמה אופטימאלית.

למרות שבמבט ראשון עשויה הדיאפרגמה להראות גדולה, מבנה הנרתיק הוא כזה שהיא אינה אמורה להיות מורגשת לאישה או לגבר בעת המגע המיני, כאשר היא נמצאת בתוך הנרתיק.

להשגת יעילות מירבית הדיאפרגמה נשארת בנרתיק לפחות 8-6 שעות לאחר המגע המיני ואין מניעה אף להשאירה עד 24 שעות בנרתיק.

חשוב לזכור כי אם מקיימים שוב יחסי מין בפרק זמן זה יש להוסיף לנרתיק שוב קוטל זרע מבלי להזיז את הדיאפרגמה ממקומה.

במידה והדיאפרגמה הוכנסה לנרתיק כמה שעות לפני המגע המיני חשוב לזכור כי במידה וחלפו למעלה משעתיים יש להחדיר שוב קוטל זרע לחלק העליון של הנרתיק לשם יעילות מירבית.

האם דיאפרגמה היא אמצעי מניעה יעיל?

חשוב לזכור כי נתוני היעילות של הדיאפרגמה מוצגים בספרות תמיד בשימוש עם קוטל זרע.

בשימוש מושלם, הלוקח בחשבון התאמה נכונה, מידה נכונה, הדרכה נכונה, שימוש נכון ועקבי, עם קוטל זרע, יעילות הדיאפרגמה היא כ94%.

מעבר להתאמה טובה, הדרכה ושימוש נכון נמצא כי שעור היעילות בשימוש בדיאפרגמה עולה בהתאמה לגיל המשתמשת ותדירות קיום יחסי המין. כך שככל שהאישה מבוגרת יותר יכול אמצעי זה להתאים לה יותר. הנתונים נראו בנשים עד גיל 25 ולמעלה מגיל זה-והעליה בגיל הניבה יעילות גבוהה יותר.

התאמת  דיאפרגמה  

התאמת גודל הדיאפרגמה קריטי ביותר למידת היעילות שלה. מרבית ההריונות הם תוצאה של מידת דיאפרגמה לא נכונה יותר מאשר שימוש לא נכון. מידה לא מתאימה שקולה לאי שימוש בדיאפרגמה.

הדיאפרגמה היא אמצעי מניעה רב פעמי שיכול לשמש את האישה במשך שנים אך יש לשים לב לפני כל שימוש לסימני התבלות ולא להשתמש אם נראה בה קרע או חור.

יש לבדוק אם נדרש שינוי במידת הדיאפרגמה לאחר לידה ובשינוי במשקל בין 3-5 ק"ג במיוחד בירידה במשקל.

התאמת דיאפרגמה אורכת זמן ויש לעשותה אצל אשת או איש מקצוע מוכשרים ומנוסים בכך המקציבים את הזמן הדרוש למדידה, התנסות והדרכה של האישה בשימוש נכון. פגישה זו אינה מתאימה למסגרת הזמן הסטנדרטית המוקצבת לביקור אצל הגניקולוג בשרותי הרפואה הציבורית.

גם במסגרת פרטית יש לשים לב לכך שההתאמה וההדרכה נעשית בצורה נכונה ומלאה ואציין כמה נקודות שעלייך לשים לב אליהן כדי לדעת אם את מקבלת שרות התאמת דיאפרגמה מקצועי.

קיימות 8 מידות שונות של דיאפרגמה ממידה 60 ועד 95  בקליניקה צריכה להיות ערכת מדידה מלאה. (בחו"ל יש עוד 2 מידות 100 ו 105)

המדידה מתבצעת לאחר התרוקנות מצואה ושתן.

ההתאמה מתבצעת באמצעות בדיקה נרתיקית (ואגינלית). אין אפשרות לקבוע גודל ע"פ התרשמות חיצונית של מימדי האישה, מישוש בטן, אולטרא סאונד או כל בדיקה שאינה נרתיקית.

לשם הערכה של המידה נדרשת הכנסת דיאפרגמה במידה המשוערת וקבלת חוות דעת של האישה לגבי נוחות כשהדיאפרגמה בנרתיק וכן מישוש יכולת התנועתיות של הדיאפרגמה בנרתיק. ככל שיש פחות תנועה של הדיאפרגמה בנרתיק כך איכות הכיסוי של צוואר הרחם טובה ויעילה יותר. כדאי ומומלץ לעמוד ואפילו לצעוד כמה צעדים כאשר הדיאפרגמה בתוך הנרתיק. התאמה טובה היא זו של הדיאפרגמה במידה הגדולה ביותר הניתנת להחדרה והשארה בתוך הנרתיק וכזו שאינה גורמת לכאב או אי נוחות.

תהליך ההתאמה אורך זמן ומצריך נסיון בגדלים שונים מאחר וככל שהאישה מרפה את דופנות הנרתיק יש לבדוק שימוש במידה גדולה יותר לחציצה יעילה יותר. על מנת להרפות אנו נזקקות להרגיש רגועות ובטוחות ולכך דרוש זמן וסבלנות.

זכרי שהדיאפרגמה חייבת להישאר בנרתיק 6-8 שעות לאחר קיום יחסי המין כך שאם יש תחושת אי נוחות או כאב יהיה קשה לעמוד בתנאי זה.

האישה שותפה פעילה בתהליך זה בכך שלאחר הסבר היא זו שמכניסה ומוציאה את הדיאפרגמה לנרתיק על מנת ללמוד ולתרגל תהליך זה. לעיתים לוקח 2-3 מידות ואימון עד לקבלת ההחלטה על המידה הנכונה ותרגול של הכנסה והוצאה של הדיאפרגמה.

בתהליך הלימוד חשוב לשים לב לאופן הקיפול של החישוק והכנסת הדיאפרגמה אל תוך הנרתיק.

שלבי לימוד הכנסת הדיאפרגמה והוצאתה מחייבים הדרכה של אשת/איש המקצוע! זהו אינו תהליך שאתו צריכה האישה להתמודד לבד בבית.

לפי המלצת היצרן יש להגיע לביקורת נוספת כאשר הדיאפרגמה כבר בתוך הנרתיק-לעיתים יש שינוי במידה.

שימוש בקוטל זרע

בשימוש בזמן אמת יש לזכור להשתמש בקוטל זרע.

אפשר להשתמש בקוטל זרע בצורת פתילות לנרתיק. המותג הנמכר בארץ שמו-גלוואן.

אם האישה בוחרת באפשרות זו היא צריכה להחדיר את הפתילה לעומק הנרתיק ורק אז למקם בנרתיק את הדיאפרגמה ולהמתין כרבע שעה להתמוססות הפתילה.

באותה מידה אפשר להשתמש בקוטל זרע VCF פילם דק שמכיל קוטל זרע וגם אותו מחדירים לעומק הנרתיק ורק אז ממקמים את הדיאפרגמה או בקרם או ג'ל קוטל זרע.

קיים קוטל זרע על בסיס טבעי Contra Gel  ניתן להשיג באינטרנט

את הקרם אנו מורחים בתוך כיפת הדיאפרגמה ועל שולי הקפיץ.

פעולת קוטל הזרע והדיאפרגמה מקומית בלבד ולכן בשימוש בהם אין שום השפעות לוואי על מערכות הגוף השונות.

כדאי לוודא רגישות לקוטל הזרע לפני שימוש באמצעות מריחה מקומית על העור. אם מתפתחת אדמומיות, גירוי, צריבה יתכן כי ישנה רגישות לחומר.

חשוב לזכור כי שימוש בקוטל זרע מעלה את הסיכוי להדבק בנגיף AIDS /HIV מאחר ובשימוש בו רירית הרחם חשופה ופגיעה יותר. מסיבה זו לא מומלץ לשימוש אצל נשים עם גורמי סיכון לחשיפה לנגיף.


לסיכום

כמו לכל אמצעי מניעה גם לדיאפרגמה יתרונות וחסרונות. אם בחרת להשתמש בה חשוב שתדאגי להתאמה והדרכה מקצועית לשימוש בה כדי להשטיח שימוש יעיל בהמשך.

Comments are closed.